Duidelijkheid over de rollen en verwachtingen rondom cliëntvertegenwoordiging

  • 14 mei 2024

De handreiking Goede Cliëntvertegenwoordiging biedt duidelijkheid over de rol van de vertegenwoordiger en wat de zorgverlener, cliënt en vertegenwoordiger van elkaar mogen verwachten. De handreiking heeft als doel onduidelijkheden en misverstanden rondom vertegenwoordiging weg te nemen.

De handreiking geeft antwoorden op vragen als: Wat is een cliëntvertegenwoordiger? Wat zijn taken en verantwoordelijkheden van een cliëntvertegenwoordiger? En wat mogen vertegenwoordiger, cliënt en zorgverlener van elkaar verwachten? Ook biedt de handreiking praktische adviezen en praktijkvoorbeelden. Naast een handreiking voor zorgverleners is er ook een versie ontwikkeld voor cliënten en hun mantelzorgers.

MantelzorgNL heeft meegedacht over wat cliëntvertegenwoordiging voor mantelzorgers betekent en welke informatie voor hen handig is.

VWS heeft Vilans opdracht gegeven om samen met relevante partijen tot een handreiking te komen. Dit waren KNMG, Mentorschap Nederland, Patiëntenfederatie Nederland, Raad op Maat en V&VN.

Meer informatie

Download gratis de handreikingen:

The post Duidelijkheid over de rollen en verwachtingen rondom cliëntvertegenwoordiging appeared first on MantelzorgNLpro.

Ook interessant

  • Calendar26-JUNI-2025

Wet over mantelzorgwoningen klaar voor stemming in Tweede Kamer

De Tweede Kamer sprak gisteren over de woonwet van minister Mona Keijzer. De Wet versterking regie volkshuisvesting. Deze wet gaat…

  • Calendar19-JUNI-2025

Meerderheid Tweede Kamer wil de Wet vervanging abonnementstarief Wmo op pauze zetten

Het kabinet Schoof is gevallen, dat betekent dat de Tweede Kamer kijkt welke onderwerpen ze nog wel willen bespreken, en…

224 Gerelateerde