Mantelzorgers vragen niet snel om hulp. Overbelasting ligt daardoor altijd op de loer. Het is dan ook erg belangrijk om ook het sociale netwerk van de mantelzorger bij de zorg te betrekken. Jij als professional of vrijwilliger kunt de mantelzorger hierbij begeleiden. Dat begint bij het in beeld brengen van dit netwerk. Wij helpen je hier graag bij.
Eventjes de zorg uit handen geven; dat zou fijn zijn voor veel mantelzorgers. Hierbij kunnen zij steunen op hun eigen sociale netwerk. Maar vaak hebben ze dit helemaal niet in beeld of durven ze daar niet op te bouwen. Zullen wij ze daar een handje bij helpen? Dat is ook een belangrijke rol voor professionals en vrijwilligers. Om hiermee aan de slag te gaan hebben we handige tools die je daarbij helpen.
Praktische tools en methodes
Aan de slag met sociale netwerken: een wegwijzer van Movisie met praktische methodes en instrumenten.
Mantelscan: een instrument om samen met zorgvragers en mantelzorgers een zorgnetwerk in kaart te brengen. Met visuele hulpmiddelen voor het structureren van alle informatie over dat netwerk.
Ecogram: toont in één oogopslag de omvang en de kwaliteit van het sociale netwerk van de zorgvrager.
Genogram: een stamboom waarin allerlei persoonlijke gegevens en familiegebeurtenissen zijn op te nemen.
Model in gesprek met de mantelzorger: formulier dat verpleegkundigen helpt om een gesprek te voeren met de mantelzorger. Het formulier geeft inzicht in de impact van de zorg op het leven van de mantelzorger en het risico op overbelasting.
Natuurlijk, een netwerkcoach: een handreiking voor het versterken van het netwerk rond cliënt. Informatiemateriaal kun je opvragen bij het Mantelzorg- & Vrijwilligersplein
Alle documenten kun je hieronder eenvoudig downloaden. Wil je meer informatie, advies of gewoon eens sparren? Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag mee.
Wij gebruiken cookies om onze site en onze service te optimaliseren.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een website of over verschillende websites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.